Home
Publications
Teaching
Wim Berkelmans
, directeur van de stichting Vierkant voor Wiskunde en van de International Mathematical Olympiad 2011:
"(vrijwel) niemand gebruikt later die rekenmachine in de praktijk"
Het is tijd om
uitspraken
in hun context te plaatsen. Ruim 40 jaar geleden begon de herziening van het reken- en wiskundeonderwijs. Hier is een
historisch overzicht
van Ben Wilbrink. Zijn
tweede blog
bespreekt de psychologische onderbouwing en empirische toetsing. De
inspectie
komt nu met conclusies. In hoeverre moet de toekomst van het rekenonderwijs bepaald worden door
het rapport van de commissie Meijerink?
Een relevante vraag, ook gezien de
verplichte rekentoetsen
in het VO en MBO die
eraan komen
, terwijl de Tweede Kamer het eigenlijk niet kon
volgen.
Wat moesten of konden de
bewindslieden
daarmee?
Komt dit overzicht te laat?
Want waar zijn die toetsen eigenlijk
voor nodig?
De problemen moeten anders worden
aangepakt
. Is de
rekenmachine
onderdeel van een staatsdidactiek? Wie hakt de
knoop
door?