@
multimedia @ VU
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
PDF
project interactive multimedia 2009 -- ontwikkelingsplan
status:
- 18/6/08: herziene versie, na kritiek om gebrek aan 'inhoud'
- 12/6/08: eerste versie, met verslag van bevindingen pilot
doel:
argumentatie voor een continuering van de aanstelling van Winoe Bhikharie
Ter voorbereiding op het nieuwe vak project interactieve multimedia,
in te voeren in het kader van de onderwijsvernieuwing in 2009, voor 6 ects,
is in 2008 een pilot uitgevoerd, waarin de
onderdelen viral clip, interactieve video, en
reflectie op de aanpak geintroduceerd zijn.
In het ontwikkelingsproces was de ontwikkeling van een storygraphs,
die de structuur van de interactieve component weergeeft een'
essentieel onderdeel.
De resultaten, waarvan een meer uitgebreide versie
online.
beschikbaar is, geven duidelijk een
positieve evaluatie
van de vernieuwde opzet van het vak
alsook van ximpel (het interactieve video platform).
Interessant is te vermelden dat
de intensieve begeleiding van het creatieve proces van het maken van een viral en interactieve video door de studenten zeer gewaardeerd werd,
en dat in mijn ogen dit ook een zeer belangrijk element van de
onderwijsverniewing is.
De ervaringen met de pilot geven echter ook aan
wat er dient te gebeuren om in 2009 een volwaardig 6 punts vak aan te bieden.
Uitgaand van de doelstellingen geformuleerd in het voorstel
project interactieve multimedia, dienen de volgende onderdelen
uitgewerkt te worden:
- aanscherping van de opdracht bescrhijving, en met name de
criteria waaraan de verschillende deliverables dienen te voldoen,
zoals concept beschrijving, draaiboek, storygraph, viral
en interactioeve applicatie.
- verbetering van de procedure van toezicht, en gezien het feit
dat het project in een maand afgerond dient te worden, een
duidelijke definities van deadlines en feedback.
- onderwijs materiaal dat de basis kennis verschaft voor
het maken van een interactieve applicatie met de Adobe Flex 3 SDK,
zoals een customized video player,
de interactieve visualisatie van de storygraph, alsmede een eenvoudig casual game.
- de productie van uitgebreide documentatie voor het
ximpel platform, dat gebruikt is om de interactieve video
applicaties te realizeren, alsook een uitbreiding van ximpel
met features zoals aangegeven in de evaluaties van studenten
na de pilot 2008.
waarom XIMPEL?
Men kan zich terecht afvragen waarom het nodig is om een
eigen platform te introduceren, zeker als de indruk bestaat
dat vergelijkbare functionaliteit in open source
vorm wel ergens beschikbaar moet zijn.
Het directe antwoord hier op is dat ximpel gebasserd is op
het samenvoegen van componenten van het flex/as3 raamwerk en als zodanig niet iets nieuws biedt. Echter dient, zeker met het oog op
het technisch niveau van IMM studenten, en ook de meerderheid van
Informatica studenten, opgemerkt te worden dat de leercurve van het Flex/as3 raakwerk te steil
is om in een maand tijd voldoende beheerst te worden.
De ervaring van de pilot 2008 leert dat de eerste jaarsstudenten,
soms tot hun eigen verbazing, in staat waren zeer interessante
interactieve applicaties te ontwikkelen, waarbij ze zich vooral konden richten
op de ontwikkeling van het draaiboek en de storygraph.
Voor de technisch wat beter uitgeruste studenten bleek het mogelijk
om een eigen customized player te maken.
Slechts enkele studenten verkozen geen gebruik te maken
van het ximpel raamwerk, met als prijs (zoals zij zelf opmerkten) veel fouten
en veel meer werk. Deze studenten hadden echter al ervaring met
flash en/of flex, in alle gevallen opgedaan in een eerdere HBO opleiding.
Opvallend hierbij was overigens dat de conceptuele organisatie van
de interactieve applicatie en de uitwerking van de storygraph bij
deze studenten nog wel wat te wensen overliet.
Om het vak ook aantrekkelijk te maken voor Informatica studenten
moet het mogelijk zijn het accent te leggen op de conceptuele structuur
van de intereactieve applicatie en het communicatieplan, of
meer technische aspecten zoals de ontwikkeling van een casual game,
of de aanpassing van de interactieve video player met features
zoals animaties, de visualisatie van informatie, alternatieve
navigatie mogelijkheden bijvoorbeeld middels de storygraph.
voorbereiding van project interactieve multimedia
In het bovenstaande is kort aangegeven wat dient te gebeuren om
in 2009 een eerste versie van het vak
project interactieve multimedia neer te zetten,
mede op grond van de inzichten verkregen uit de pilot versie
inleiding multimedia 2008.
De pilot is mede mogelijk gemaakt door de inzet van de
medewerkers van het Clima Futura project, zie onder, te weten
Marek van de Watering, Hugo Huurdeman,
en met name Winoe Bhikharie, die als architect van het Clima Futura
platform verantwoordelijk is voor de realizatie van ximpel.
Gezien de populariteit van online video, ook als communicatie
middel voor bedrijven en instellingen, ligt het voor de hand
video als uitgangspunt te nemen bij het
project interactieve multimedia, en in navolging van youtube, fabchannel
en vele anderen, als opdracht te formuleren: maak een
customized player die interactieve video, de visualizatie van keuzemomenten,
en mogelijk (casual) game play ondersteunt.
Hoewel het mogelijk is dit via standaard functionaliteit
(lees scripting in actionscript) te realizeren,
ligt het om een aantal redenen voor de hand,
waaronder met nadruk het technisch niveau van de eerstejaars studenten,
de interactie, zeker waar het video betreft, via XML configuratie files
af te handelen, zoals door ximpel mogelijk gemaakt wordt.
Mede op grond van de pilot is het duidelijk dat er behalve
documentatie
ook een aantal verbeteringen aan ximpel
gerealizeerd dienen te worden, namelijk:
- meer (visuele) mogelijkheden in het aanbieden van
keuzemomenten, bijvoorbeeld door het gebruik van
non-rectangular vormen, images, en video-in-video,
- en op meer technisch niveau de implementatie van
ximpel als een (standaard) component die
eenvoudig in flex/as3 applicaties opgenomen kan worden.
Een meer gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden die daaraan
verbonden zijn wordt onder gegeven.
ximpel in het multimedia onderwijs
Alvorens de werkzaamheden van Winoe Bhikharie en de mogelijke risicos
bij de ontwikkeling van een dergelijk platform te bespreken,
lijkt het me nuttig de ontwikkeling van ximpel in een bredere
context te plaatsen.
Het idee voor ximpel is ontstaan bij de ontwikkeling van een
platform voor Clima Futura, een serious game
over klimaatverandering.
Het voor Clima Futura ontwikkelde
game concept leidde tot de keuze voor flex/as3,
enerzijds met het oog op de alombeschikbaarheid van
de flash player voor online media applicaties,
en anderzijds door de software ontwikkelomgeving van
de Flex 3 SDK, die het een combinatie van XML en sctionscript3
ondersteunt, waardoor krachtige rich-media data-driven applicaties gemaakt kunnen
worden, zonder daarvoor esoterische design tools
zoals FLash CS te gebruiken.
Het ligt nadrukkelijk in mijn bedoeling ook de andere
multimedia vakken, die onder mijn verantwoording vallen,
op deze technologie af te stemmen,
zoals multimedia authoring en visual design.
Voor visual design is reeds met behulp
van de eerste versie van ximpel een toepassing gemaakt,
met als onderwerp
Dante's reis naar de hel.
En in een bachelor project informatica heeft
Timen Olthoff de Wiimote gekoppeld
aan physics-based animaties in actionscript.
Bij deze inspanningen is de taak van Winoe Bhikharie
expliciet geweest de verkregen inzichten en oplossingen
terug te laten stromen in het ximpel platform,
om op die wijze technieken en oplossingen
toegankelijk te maken voor andere
studenten.
Echter, zoals uit de ervaringen van het afgelopen jaar bleek,
is het integreren van de range aan mogelijkheden
die het flex/as3 raamwerk biedt in een platform dat eenvoud
hoog in het vaandel heeft, lees ximpel, niet triviaal
en meer tijdrovend dan op het eerste gezicht verwacht zou worden.
Daarbij dient overigens opgemerkt te worden dat Winoe Bhikharie een zeer
robuste werkwijze heeft, en alles zeer grondig test voor oplevering,
zoals ook blijkt uit de reakties op de pilot 2008.
Ook in de communicatie naar studenten, alsook scholieren
in bijvoorbeeld de Betadag 2008, blijkt Winoe Bhikharie
niet alleen hulpvaardig, maar ook adequaat en duidelijk.
clima futura en overige projecten
Zoals eerder opgemerkt is ximpel
voortgekomen uit de inspanningen voor Clima Futura,
in samenwerking met en mede (financieel) ondersteund door
het Klimaatcentrum.
De activiteiten voor Clima Futura hebben geleid tot
de oprichting van Clima Futura Laboratories,
waarvan de feestelijke opening 27 juni plaatsvindt, in aanwezigheid
van ondermeer FEW-decaan Jan van Mill en tector-magnificus
Lex Bouter.
Mijn inzet in de samenwerking met het Klimaatcentrum is steeds
gericht geweest op het ontwikkelen van een technisch volwaardig
platform voor interactieve video
en game play, dat ook ingezet kan worden voor onderwijs
en student projecten, zoals dit jaar gedemonstreerd
in ondermeer de beschreven pilot interactieve multimedia.
De werkzaamheden voor Clima Futura Labs hebben geresulteerd
in een aantal media producties, voor ondermeer de Grontmij
en de gemeente Rotterdam, gebruikmakend van
video en flex/as3 technologie.
De rol van Winoe Bhikharie daarin bestond uit technische support en,
evenzeer belangrijk, het integreren van technische oplossingen
in het ximpel platform.
Ook vanuit andere partijen binnen de VU is belangstelling
getoond voor onze activiteiten en, met nadruk, technologie,
ondermeer door Egon Compter, van de Dienst Communicatie,
voor de realizatie van een interactieve studiekieswijzer,
en door Ana van Meegen van de VU Universiteitsbibliotheek,
voor de realizatie van een online leer-systeem voor bibliotheekgebruik
met elementen van game play.
Voor het laatst genoemde project ligt een subsidieaanvraag bij Surfnet,
waarvan de uitslag begin juli verwacht wordt.
Bij deze projecten zal overigens ook de inzet van studenten,
zowel informatiekunde als informatica studenten, met de specialisatie
multimedia essentieel zijn.
taakstelling Winoe Bhikharie
Hoewel ik waar het de ontwikkeling van software alsoook de
feitelijke uitvoering van projecteb betreft maar een zeer
beperkt vertrouwen heb in gedetailleerde plannen,
wil ik hier toch een poging doen op een rijtje te zetten
wat Winoe Bhikharie in de komende periode, bij
continuering van zijn aanstelling, dient op te leveren:
- september 08: documentatie huidige versie van ximpel
- october 08: voorstel uitbreiding XML formaat met visuele gadgets
- novemner 08: voorstel component realizate van ximpel
- december 08: studiehandleing en tutorial flex/actionscript met Flex 3 SDK
- januari 09: realizatie nieuw XML format
- februari 09: realizatie ximpel component
- maart 08: ontwikkeling van voorbeeld mini-games
- april 08: documentatie nieuwe versie van ximpel
- mei 08: handleiding en voorbeeld configuratie
- juni 08: inzet bij project interactieve multimedia
In een appendix is een korte beschrijving opgenomen van
het ximpel raamwerk, alsook een indicatie van de korte
en langere termijn verbeteringen daaraan,
van de hand van Winoe Bhikharie.
de persoonlijke context
Teneinde dit voorstel voor de continuering van de
aanstelling van Winoe Bhikharie met minimaal een periode van
negen maanden, maar bij voorkeur langer, vanuit mijn persoonlijke
perspectief toe te lichten, wil ik allereerst het manegementsteam
FEW/Informatica danken voor de initiele bijdrage waardoor
Winoe Bhikharie de eerste zes maanden van 07/08 het werk heeft kunnen
verrichten wat mede tot de oprichting van de Clima Futura Labs heeft geleid.
Ook ben ik blij dat daar een tweede periode van zes maanden op is gevolgd,
waardoor een relevante invulling van het project interactieve
multimedia mogelijk bleek, dat wil zeggen de pilot, eenvoudigweg
door de inzet van ximpel.
Daarbij wil ik echter ook opmerken
dat dit de facto grotendeels gefinancieerd is uit de
inkomsten ten gevolge van mijn detachering bij de Universiteit
Twente, in het traject ter voorbereiding van
mijn aanstelling als deeltijd hoogleraar ten behoeve
van de opleiding Creative Technologie aldaar.
Op dit monent, hoewel de vooruitzichten gunstig lijken,
is niet met zekerheid te voorspellen of die aanstelling
gerealizeerd wordt, en zo ja op welke termijn.
Desalniettemin wil ik, ten overvloede,
de coninuering van de aanstelling
van Winoe Bhikharie krachtig bepleiten,
niet in de laatste plaats omdat dit een serieuze invulling
van mijn taakstelling binnen de groep Web & Media
mogelijk maakt, en op het vlak
van het onderwijs multimedia,
waarvoor ik mij jarenlang tegen wil en dank heb ingespannen,
een daadwerkelike vernieuwing, zowel op
technisch als inhoudelijk vlak, mogelijk maakt,
met hopelijk ook een impact op het onderzoek naar
(serious) game development.
18/6/08, A. Eliëns
Appendix
PDF
XIMPEL overview
by Winoe Bhikharie (svbhikha@few.vu.nl)
XIMPEL - eXtensible Interactive Media Player for Entertainment and Learning
url: www.few.vu.nl/~ximpel/
Available documentation
- Tutorial interactive video. Describes how to get started
with interactive video and create your own interactive
video XML based playlist.
- XIMPEL reference API. Gives an overview of the XIMPEL
framework.
Short term improvements
- Support for a maximum of 25 overlays displayed at once
- Support for multiple bonus questions per video clip
- Improved support for interaction with minigames
Long term improvements
- Addition of story graphs, which are generated based on
any given XIMPEL playlist
- Video in video
- Transitions
- Enhanced overlay features (custom overlay, image overlay)
- Improving the playlist format
- Making additional documentation and working examples
available
The idea behind XIMPEL
XIMPEL aims to be a platform for multimedia developers of
all skill levels. This is realized by using a component
based structure. The beginning developer can use the
default XIMPEL player component and will only have to edit
the XML based playlist to create their own interactive
video application. The advanced developer has a general
understanding of Flex and Actionscript 3 and can use this
knowledge to extended the XIMPEL framework and components
to create their own application.
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014