Beste werkgroep,

Na jullie bezoek en intern overleg leek het ons de beste benadering om voor TWEE ingangen te kiezen in plaats van drie. Dat wil zeggen:

1. Preservation (die term dekt het totaal van maatregelen om het werk voor de toekomst te behouden en beheren) : Treatment, preventive care, and research directed toward the long-term safekeeping of an art work.

2. Re-installation (die term betreft het tentoonstellen en installeren van een werk zoals het bedoeld is): All physical and conceptual elements that constitute a display of an art work. The artist's intent and conveyance of meaning are key factors.

Ik heb voor Miroslav Balka twee schema's gemaakt. Het eerste schema geeft aan welke vragen/problemen zich kunnen voordoen t.a..v de preservering van werken van Balka (de vragen staan aangeven). In eerste instantie gaat dit om het fysieke werk (vandaar de term Materials). De tour begint in het depot (Museum Storage Room). Door binnen het virtuele INCCA informatienetwerk te zoeken wordt de gebruiker (= professional) geleid naar verschillende ruimtes (in dit geval Conservation studio en Documentation Centre). Hier vindt men informatie en, bijvoorbeeld, een collectie reserve materialen. In de opmerkingen heb ik aangegeven met welk beeldmateriaal de route eventueel geillustreerd kan worden).

Het tweede schema geeft aan welke problemen/vragen zich kunnen voordoen bij het her-installeren. In dit geval gaat hem om Non-tangible aspects: de plaatsing van het werk in de ruimte (position, dimensions), en geur. Hier gaat het vooral om de overdracht van de betekenis (vandaar de term Conveyance of Meaning). De tour begint in de tentoonstellingsruimte (Museum Exhibition Space). Door binnen INCCA te zoeken wordt de gebruiker geleid naar personen die over kennis beschikken, die meestal niet is vastgelegd. (Hier aangeduid met de naam van museum/instelling). Wij gebruiken hiervoor de term 'Tacit knowledge'. In de INCCA Database for Artists' Archives is een database van personen opgenomen, aangeduid als Agents. Hier vindt men 'adresgegevens' en expertise van de persoon.

Verder wordt de gebruiker geleid naar de Conservation Studio en the Artist's Studio (ik heb aangegeven wat voor informatie daar te vinden is en, in de opmerkingen, hoe dit eventueel geillustreerd kan worden). Voor het analyseren van 'geur' moet eventueel een uitstapje naar het Laboratorium gemaakt worden (chemische formule?).

We hebben besproken dat jullie waarschijnlijk alleen een geabstraheerde virtuele ruimte zullen maken. Het bijgeleverde illustratiemateriaal is achtergrondinformatie voor jullie zelf, maar wat ons betreft kun je het ook gebruiken.

Los daarvan zouden we graag willen dat op een of andere manier zichtbaar gemaakt wordt hoe het INCCA systeem werkt en welke instrumenten er ontwikkeld zijn om een virtueel kunstenaarsarchief op te bouwen. Die instrumenten zijn:

1. INCCA Literature Database (voorbeeld is literatuur over Balka; zie het schema Preservation: Information: dia uit de literatuur database)

2. INCCA Database for Artists' Archives (waarmee al deze documenten beschreven zouden kunnen worden; voor een voorbeeld zie schema Re-installation: Conservation Studio: dia van video registratie van een tentoonstelling van Balka)

3. Agents opgenomen in de INCCA Database for Artists' Archives (hierin wordt vastgelegd welke personen over kennis van Balka beschikken; zie schema Re-installation: Network of Persons: dia van Agents record Hester Stoebe)

Als jullie toch van deze concrete voorbeelden gebruik willen maken, moeten we daar eerst even over overleggen. Maar dat is waarschijnlijk iets voor later.

Vanwege onze eigen agenda hebben we ons nu alleen op Balka gericht. Deze case zal een stuk ingewikkelder zijn dan die van Constant. Dus als je hiermee aan de slag kunt, valt het later zeker mee. Ik heb geprobeerd helder te zijn, maar ongetwijfeld hebben jullie vragen. Stel ze a.j.b.

We zijn erg benieuwd!

Groeten,

Tatja

PS Omdat sinds Anton het beeldmateriaal ontving weer e.e.a. gewijzigd is, stuur ik de hele powerpoint presentatie mee. Misschien ten overvloede, de opmerkingen in de ppt kun je verbergen.