in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
post-modern design allows for sampling
objective(s)
In dit hoofdstuk wordt aangegeven hoe multimedia een rol
speelt in de promotie activiteiten van de faculteit,
en wordt in kort bestek de respectievelijk wetenschappelijke,
maatschappelijke, technologische en creatieve context van
multimedia geschetst.

Voor de leek is multimedia een over het algemeen
vrolijk fenomeen, iets met plaatjes, muziek en spelletjes.
Dat het om een serieuze aangelegenheid gaat
blijkt uit een AIO-cursus,
die ik in 1998 ik samen met Lynda H. van het
CWI, op verzoek van de SIKS onderzoekschool, organiseerde, onder de naam
multimedia in context.
In deze cursus kwamen onderwerpen aan de orde zoals
distributed multimedia systems, information retrieval op het web,
hypermedia, video conferencing, awareness,
toepassingen in human motion analysis en trends in publishing,
aan de hand van voordrachten door internationale sprekers
uit zowel universiteiten als bedrijven.
Een veelzijdig en door een aantal AIO's als zwaar en moeilijk
ervaren cursus.
Tezelfdertijd illustreert het programma van deze cursus
de vele raakvlakken van multimedia met andere
disciplines en toepassingsgebieden.

multimedia in promotie-activiteiten
In de loop van de tijd zijn, behalve voor open dagen,
multimedia-gerelateerde onderwerpen ingezet
voor een aantal promotie-activiteiten, zoals ondermeer:
promotie activiteiten

Qua tijd en voorbereiding de meest veeleisende promotie
activiteit is zonder enige twijfel de
masterclass game development,
waarin ik na herhaaldelijk aandringen door
Femke van Raamsdonk en Roel de Vrijer heb toegestemd.
Al met al heeft de voorbereiding een half jaar
geduurd, en bestond uit, behalve het vertrouwd raken met
de technologie, het begeleiden van een groep enthousiaste
studenten, die ook, als assistent, mede de masterclass
begeleidden.
de wetenschappelijke context
Als gebied van onderwijs en onderzoek heeft multimedia
een raakvlak met vele wetenschapsgebieden:
wetenschappelijke context
- mathematics -- matrix algebra, transforms
- physics -- game physic, particle systems
- computer science -- technological infra-structure
- information theory -- compression and delivery
- media theory -- history of communication
- semiotics -- theory of meaning

Met name ook de gebieden die buiten computer science vallen,
zoals de onderliggende wiskunde en game phycics, aan de ene kant,
maar ook media theorie en semiotiek, aan de andere kant,
zijn, in mijn ogen, van belang voor zowel onderwijs als
onderzoek.
Mijn persoonlijke expertise omvat de wetenschapsgebieden filosofie, pyschologie en informatica. Daarnaast geeft een opleiding aan
de kunstacademie me de achtergrond die van belang is voor de creatieve
context.
de maatschappelijke context
Er is een veelheid van toepassingen van multimedia technologie.
In het onderwijs en onderzoek streven we er naar
te ontsnappen aan de dominantie van het platte web,
en nieuwe oplossingen te bieden voor:
maatschappelijke context
- cultural heritage -- digitale ontsluiting van kunst
- education & communication -- presentatie van ideeen en voorbeelden

Om deze reden staat, ter ondersteuning van een
dergelijke innovatieve aanpak, in het
onderwijs en onderzoek het gebruik van interactieve 3D
technologie centraal.
de technologische context
Voor de ontwikkeling van multimedia applicaties
is niet alleen kennis vereist van multimedia technologie,
maar belangrijker nog een groot scala van vaardigheden
op ondermeer gebieden als:
technologische context
- modelling -- objects, characters
- interaction -- game programming
- architecture -- game engine design
- rendering -- programming the graphics hardware

Voor een wat groter project, zoals VULife 2,
het spel dat voor de masterclass is ontwikkeld,
is het gebruikelijk dat de verschillende taken over
de leden van een team verdeeld worden.
Ook bij de studenten is duidelijk een individueel verschil
in affiniteit met en aanleg voor meer
specifieke vaardigheden te onderkennen.
de creatieve context
In het onderwijs houd ik de studenten voor dat het belangrijk
is applicaties te maken die niet slechts bedoeld
zijn voor de trashcan van de docent.
Ook in een meer technische opleidings-context is het
creatieve element voor multimedia applicaties onmisbaar.
creatieve context
- visual design -- style, models and attributes
- story telling -- narrative structure

Voor het vak visual design is bovendien een
budget beschikbaar,
dit jaar expliciet bij het managements-team aangevraagd,
om kunstenaars en ontwerpers uit de praktijk
hun inzicht en ervaringen te laten delen met studenten.
multimedia & game development
Bij de studenten is er (al lang) grote belangstelling
voor het ontwikkelen van games.
Ook bijvoorbeeld in het practicum
object-georienteerd programmeren
kozen veel studenten ervoor een game te maken.
Bij de invoering van de multimedia vakken is dat,
vanzelfsprekend, alleen maar toegenomen.
Ook maatschappelijk is er grote belangstelling
voor games, en wordt nijver onderzocht
hoe, bijvoorbeeld via het
SmartMix
programma, gelden vrijgemaakt kunnen worden voor (multi-disciplinair)
onderzoek op dit gebied.
Vooruitlopend op een constructieve afronding van het conflict, is
het interessant na te gaan wat de gevolgen zouden
zijn voor de Faculteit Exacte Wetenschappen
over te gaan tot het uitbreiden van
de huidige specialisatie multimedia
tot de specialisatie multimedia & game development.
multimedia & game development
- game modelling and design
- game programming
- game engine architecture

Behalve de hierboven aangeduide gebieden,
die in voldoende mate door mijn persoonlijke
expertise afgedekt worden,
zijn er ook volop mogelijkheden om andere
afdelingen bij een dergelijk initiatief te betrekken,
zoals bijvoorbeeld Natuurkunde, voor
een onderdeel game physics,
en Wetenschapscommunicatie,
voor nieuwe toepassingen op het gebied van educatie en communicatie.
...

1
question(s)

- signs -- health and safety, [ van Rooijen (2003)], p. 258, 259

[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
(C) Æliens
2006
This material is copyrighted.
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.